دوشنبه، 17 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سيد محمدعلي مسجد حوضي

سيد محمدعلي مسجد حوضي
عنوان: مسجد حوضي، سيد محمدعلي
پيشه‌ور، پهلوان
سيد محمدعلي مسجد حوضي (بلورفروش)، فرزند سيدمحسن، در سال 1250 خورشيدي در تهران متولد شد. وي از ورزشکاران شناخته شده پايان دوران قاجار و ابتداي دوره پهلوي بود. سيد محمدعلي بلورفروش، شهرتش به نام مسجدي بود که در محله مسکوني پدرش واقع شده بود. مسجد حوضي يا مسجد ابوالحسن، کمي بالاتر از چهار راه سيروس تهران واقع شده است.
سيد محمدعلي مسجد حوضي، در پهلواني رديف نخست و در دين‌داري و تقوا از مشهورترين پهلوانان زمان خود بود. او شاگردان زيادي را تربيت کرده که هم ورزشکار باستاني پر قدرتي بودند و هم از ديدگاه اخلاق و مردم‌دوستي و ايمان، بسيار شناخته شده بودند.
سيد محمدعلي بلورفروش بود و مغازه‌اش در بازارچه (کوچه) مروي قرار داشت، ولي در زورخانه کاشي‌پزي که از زورخانه‌هاي خوب تهران بود به ورزش باستاني مي‌پرداخت و در کشتي گرفتن حريف ديگر پهلوانان بود.
سيد محمدعلي مسجد حوضي، براي کمک به مستمندان و دستگيري از نيازمندان، در زورخانه‌اش مراسم بسيار با شکوه گلريزان برپا مي‌کرد که بزرگان شهر به احترامش در اين مراسم گرد هم مي‌آمدند و براي پشتيباني از نيازمندان به او کمک مي‌کردند. حاج سيدحسن رزاز و حاج محمدصادق بلورفروشان از شاگردان برجسته او بودند. حاج سيد محمدعلي بلورفروش مشهور به مسجد حوضي در سال 1310 درگذشت و در ابن‌بابويه به خاک سپرده شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.